Forskjell mellom versjoner av «Styrke»

Fra viktigperia, der sannhet møter veggen
Hopp til navigering Hopp til søk
m
m
 
(4 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 2: Linje 2:
  
 
== Bevis ==
 
== Bevis ==
La '''A''' være situasjonen at en gitt hendelse dreper deg.
+
Det finnes fire ulike kombinasjoner av egenskapene å gjøre deg sterkere og å drepe deg. Dette gir opphav til fire teoretiske hendelsestyper som har disse egenskapene:
  
La '''B''' være situasjonen at den samme hendelsen gjør deg sterkere.
+
1. dreper, styrker
  
Premisset «Det som ikke dreper deg gjør deg sterkere» kan skrives som '''<span style="text-decoration:overline">A</span> ⇒ B'''.
+
2. dreper ikke, styrker
  
Dette svarer til diagrammet under, der høyre kolonne viser hendelser som ikke dreper deg, og nederste rad viser hendelser som ikke gjør deg sterkere.
+
3. dreper, styrker ikke
'''<span style="text-decoration:overline">B</span>''' er markert i grått i kolonne '''<span style="text-decoration:overline">A</span>''', fordi en hendelse som ikke dreper deg, ikke kan være en hendelse som ikke gjør deg sterkere.
 
  
{|style="background-color:#eee;text-align:center;vertical-align:middle"
+
4. dreper ikke, styrker ikke
!
+
 
!style="background-color:#fff;width:50px;height:25px"|A
+
 
!style="background-color:#fff;text-decoration:overline;width:50px"|A
+
Dersom det er tilfellet at alt som ikke dreper deg gjør deg sterkere, betyr det at hendelser av type 4 ikke er mulige.
|-
+
 
!style="background-color:#fff;width:25px;height:50px"|B
+
 
|style="background-color:#eee;height:50px"|
+
I realiteten har vi derfor bare tre ulike typer hendelser:
|style="background-color:#eee"|
+
 
|-
+
1. dreper, styrker
!style="background-color:#fff;text-decoration:overline"|B
+
 
|style="background-color:#eee;height:50px"|
+
2. dreper ikke, styrker
|style="background-color:#bbb"|
+
 
|}
+
3. dreper, styrker ikke
 +
 
 +
 
 +
Vi ser at de to første gjør deg sterkere, og den siste ikke gjør det. Alle virkelige hendelser som ikke gjør deg sterkere, tilhører derfor type 3, som dreper deg.
  
Nederste rad i tabellen er hendelser som ikke gjør deg sterkere. Vi ser at feltet til høyre er markert i grått som følge av premisset ovenfor. Det forteller oss at ingen hendelser som ikke gjør deg sterkere, er hendelser som ikke dreper deg.
 
  
 
Konklusjon: Det som ikke gjør deg sterkere, dreper deg.
 
Konklusjon: Det som ikke gjør deg sterkere, dreper deg.
 +
 +
 +
[[File:Styrke.png|thumb|left|Det som ikke gjør deg sterkere, dreper deg.]]
 +
 +
 +
{{Vissteduat|
 +
* ... «å være» er verdens sterkeste verb?
 +
}}

Nåværende revisjon fra 5. feb. 2018 kl. 11:49

Du trodde kanskje at du har opplevd ting som ikke gjorde deg sterkere? Da har du ikke tatt nok Möllers tran. En logisk konsekvens av uttrykket «Det som ikke dreper deg gjør deg sterkere» er at det som ikke gjør deg sterkere tar livet av deg.

Bevis

Det finnes fire ulike kombinasjoner av egenskapene å gjøre deg sterkere og å drepe deg. Dette gir opphav til fire teoretiske hendelsestyper som har disse egenskapene:

1. dreper, styrker

2. dreper ikke, styrker

3. dreper, styrker ikke

4. dreper ikke, styrker ikke


Dersom det er tilfellet at alt som ikke dreper deg gjør deg sterkere, betyr det at hendelser av type 4 ikke er mulige.


I realiteten har vi derfor bare tre ulike typer hendelser:

1. dreper, styrker

2. dreper ikke, styrker

3. dreper, styrker ikke


Vi ser at de to første gjør deg sterkere, og den siste ikke gjør det. Alle virkelige hendelser som ikke gjør deg sterkere, tilhører derfor type 3, som dreper deg.


Konklusjon: Det som ikke gjør deg sterkere, dreper deg.


Det som ikke gjør deg sterkere, dreper deg.